sponsorzy podróży, więcej o sponsorach

Fotoreportaże z podróży

wróć do listy fotoreportaży

Dania. Kopenhaga

21.12.2011, Zagranica

Jadąc do Danii samochodem ze Szwecji trzeba przekroczyć most przez morze. Kontynuując podróż do Niemiec przejeżdża się następny most, trochę mniejszy. Po każdym z nich jedzie się jakieś 10-15 min, za przyjemność jednak trzeba słono zapłacić — w sumie ponad 60€. Czym tu się ludzie zachwycają?

Kopenhaga

Jest to najbardziej imperskie miasto Skandynawii. Te ambicje wyraźnie widać w centrum.

Co ciekawego można znaleźć w Kopenhadze? Tulipany sprzedawane wprost na ulicy przy temperaturze około 0°C.

Niezwykła popularność tatuaży.

Przy wejściu do klatki — dość ciekawy klasyczny domofon z listą nazwisk mieszkańców.

Sprzedaż hot-dogów w super-mobilny sposób.

Skrzynka pocztowa. Ciekawe jest to, że w każdym kraju skandynawskim skrzynki różnią się (przy czym wiele innych elementów urbanistycznych wygląda tak samo).

Coś w rodzaju kiosku Ruchu, tylko w ładniejszej oprawie. Mój przyjaciel chciał kiedyś zrobić coś podobnego w Białymstoku. Nie zrozumiałem wówczas jego pomysłu, teraz widzę, że jest to ciekawy działający projekt.

Ławeczka wraz z koszem, gdzieś już widziałem ten model, w Sztokholmie?

Na słupie ogrodzeniowym spokojnie widnieje symbol swastyki. W słowiańskim kraju coś podobnego by nie przeszło.

W Kopenhadze jest wiele przeróżnych postumentów i rzeźb. Proszę mi wierzyć — naprawdę wiele!

Autobusy, znaki drogowe, rowery

Znaki drogowe często są mocowane w dość ciekawy sposób: rura jest wygięta do kształtu znaku. Proszę również zwrócić uwagę na strzałkę: jej kształt oraz mocowanie. Jeszcze jeden szczegół na zdjęciu poniżej — to czarne listwy zasłaniające drzewa. Po co?

Nie zawsze, ale często na znaku ograniczenia prędkości widnieje napis «km».

Dróżki rowerowe często są zaznaczone innym kolorem. Mało tego, nie jest to tylko «kolor», jest to specjalne pokrycie. Dlaczego i czemu służy?

Parking rowerowy. Bardzo ciekawy telefon publiczny.

Automat parkingowy, wykorzystujący energię słoneczną. Przyjmuję gotówkę, karty kredytowe. Obsługa w wielu językach.

Światła, zawieszone na środku skrzyżowania. Dawno już takich nie widziałem.

Przystanki autobusowe ustandaryzowane (w odróżnieniu od Oslo). Ale te nowoczesne w Oslo są lepsze: drewniane ławeczki, bardziej przemyślana struktura, lżejsza konstrukcja.

Słup z liniami oraz rozkładem jazdy. Wygląda przemyślanie: różne kolory linii autobusowych, mapa miasta, elektroniczny wyświetlacz; czytelny, widoczny.

Rozkład jazdy. W sumie, jest czytelny, wydaje mi się jednak, że można byłoby jeszcze ulepszyć prezentację godzin.

Bardzo dobra mapa miasta z liniami autobusowymi. Informacja zdublowana w języku angielskim (czego często brakuje w Szwecji).

Jeszcze interesujący szczegół dotyczy kolorów autobusów. Domyślny kolor — żółty. Ale są niektóre z dodatkiem czerwonego (dokładnie tak jak na zdjęciu). Te z czerwonym mają dodatkową literę «A» po numerze. Prawdopodobnie chodzi o to, że jest to linia szybka.

A po za tym Dania wygląda następująco…

Skomentuj fotoreportaż

Imię
Komentarz
  Kontrola człowieczeństwa
Ile wyniesie: jeden plus dwa? (wpisz liczbę)
 
 
5 Grześ | 2012-02-08 23:35
Bardzo ciekawy fotoreportaż! Zawsze chciałem poznać z bliska Kopenhagę. Twoje zdjęcia pragnienia te podtrzymały. Pozdrawiam
4 ul | 2012-01-27 21:39
Specjalna farba poprawia przyczepność roweru — gdyby pomalować zwykłą ryzyko wywrotki byłoby większe. Często pasy na skrzyżowaniach są szersze niż droga rowerowa przed i za nimi, co umożliwia skuteczne i bezpieczne wyprzedzanie się rowerzystów.
Autobusy czerwone — A — to te, które jeżdżą najczęściej (o tu zresztą jest wszystko wyjaśnione: http://mojakopenhaga.pl/content/view/20/38/)
Z domofonami i skrzynkami na listy jest o tyle ciekawie, że większość mieszkań w Kopenhadze nie ma numerów. Zamiast numeru podaje się numer piętra i czy mieszkanie znajduje się po lewej czy po prawej stronie korytarza — np. 4tv — 4 piętro po lewej stronie :)
3 AC | 2012-01-09 10:09
@cisek
Jeżeli chodzi o kolor, to łatwo się domyślić, że jego cel — to wyróżnienie. Zastanawiałem się bardziej nad strukturą farby. Jest ona «gumowata», to nie jest zwykła farba. Zakładam również, że powinna być sporo droższa. Dlaczego użyto właśnie takiej farby?
@Przemek
Ciekawy punkt widzenia. I całkiem prawdopodobny. Dzięki!
2 Przemek | 2012-01-09 08:07
Czarne osłony drzew to prawdopodobnie osłona przed solą drogwą?
1 cisek | 2012-01-08 23:22
Oznaczenia ścieżek rowerowych na niebiesko służy ich wyodrębnieniu z pasa ruchu dla samochodów. Chodzi o to aby nikt na nie nie najeżdżał, bądź się zatrzymywał. Narazie nikt za to nie kara (w przeciwieństwie do Bus Lanes). ps. jeśli chodzi o karanie — doświadczenia z UK.