Adblue – czy w 2022 będzie nadal popularny?

Od dłuższego czasu, pojazdy, które będą sprzedawane na terenie Unii Europejskiej powinny spełniać normę Euro 6. Zakłada ona zmniejszenie emisji tlenków azotu a także cząstek stałych przez silniki. Najnowsze przepisy w szczególności dotkną silniki diesla. Wytwórcy pojazdów osobowych zostali zmuszeni do modyfikacji układów oczyszczania spalin. Niektóre modele musiały zostać wyposażone w katalizator SCR z dołączeniem środka redukcyjnego Adblue. Roztwór Adblue jest kluczowy szczególnie dla bezawaryjnego działania najnowocześniejszych silników diesla. Zazwyczaj Adblue dolewany jest raz na jakiś czas, ale jego brak w przypadku niektórych samochodów może całkowicie uniemożliwić jazdę. Kiedy skończy się ten płyn, silnik zostanie przełączony w tryb awaryjny i nie da się go uruchomić. Niestety, w chwili obecnej duże problemy z dostępnością tego roztworu, a ponadto jego cena bardzo wzrosła.

Adblue – najistotniejsze informacje

Roztwór Adblue przeznaczony jest do zmniejszenia emisji tlenków azotu zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych. Używany jest w samochodach z silnikiem diesla z katalizatorem SCR, który odpowiada za proces oczyszczania spalin. Dzięki temu silniki spełniają rygorystyczną normę Euro 6. Z czego składa się Adblue? Jest to mieszanina wody destylowanej (67,5 %) i mocznika (32,5 %). Należy wspomnieć, że płyn Adblue w samochodach ciężarowych używany jest już od pewnego czasu, natomiast w przypadku pojazdów osobowych wykorzystuje się go od czasu wprowadzenia w życie normy EURO 6. Przewiduje się, że w przyszłości udział pojazdów wyposażonych w zbiornik na adblue – https://tango-oil.pl/kategoria/zbiorniki-na-adblue/ znacznie wzrośnie ze względu na zaostrzanie norm emisji. Trzeba pamiętać, że Adblue nie jest dodatkiem do paliwa, ale środkiem, który łączy się ze spalinami. Samochody posiadają osobny zbiornik na ten płyn z wlewem zazwyczaj zlokalizowanym tuz przy wlewie paliwa (w niektórych pojazdach jest on pod klapą bagażnika lub pod maską).

Dlaczego ostatnio obserwuje się znaczny wzrost cen płynu Adblue?

Należy mieć na uwadze, że skład płynu Adblue jest zawsze niezmienny bez względu na markę. Najtańsza opcja to zatankowanie tego płynu z dystrybutora na stacji benzynowej. Niestety, jest to najczęściej spotykane udogodnienie dla samochodów ciężarowych. Dla pojazdów osobowych polecane są płyny sprzedawane w kilkulitrowych kanistrach. W ostatnim czasie ze względu na rosnące ceny gazu, ceny Adblue również znacząco wzrosły. Dlaczego tak się dzieje? Do wytworzenia tej substancji wykorzystuje się wodę destylowaną, oraz półprodukt jakim jest amoniak, który otrzymywany jest z gazu ziemnego. Koszt tego płynu wzrósł aż o 100 %. Skok cen odczują zwłaszcza kierowcy ciężarówek jeżdżących na dalekie dystanse, gdyż zużywa ona miesięcznie około 350 – 400 litrów. Szacuje się, że pojazd osobowy zużywa około 1,5 litra płynu na 1000 kilometrów,  co w przypadku ceny 3,49 zł/l nie jest wysokim wydatkiem. Pomimo tego kierowcy samochodów osobowych robią zapasy Adblue ponieważ obawiają się problemów z dostępnością. Warto pamiętać, że silniki wysokoprężne wykorzystujące ten środek nie mogą bez niego być w ogóle włączone.

Płyn Adblue – czy niedługo stanie się nieosiągalny?

Następstwem znacznych podwyżek cen gazu jest także problem z dostępnością Adblue. Co więcej kilku europejskich producentów zmniejszyło produkcję amoniaku. Jest to szczególnie duży problem zwłaszcza dla firm zajmujących się transportem, które potrzebują znacznych ilości Adblue do swoich samochodów. Poza tym, że ceny bardzo wzrosły, to płyn dostępny jest jedynie na niektórych stacjach benzynowych, a zapotrzebowanie na niego jest bardzo duże. Część ciężarówek w Niemczech nie może jeździć ze względu na braki. Mimo wszystko główny producent Adblue w Polsce gwarantuje, że nie planuje ograniczeń produkcji, ale ceny środka nadal mogą bardzo rosnąć. Aby nie pojawiły się kłopoty z dostępnością w Polsce ograniczył on eksport tego środka o 20 %.

Jak często należy dolewać środek Adblue? 

Adblue jest środkiem używanym niemal w każdej ciężarówce, oraz w silnikach diesla najnowszej generacji. Jego zadaniem jest ochrona środowiska. Ze względu na rosnące ceny i kłopoty z dostępnością, należy mieć świadomość na jak długo starcza ten środek. Mimo wszystko Adblue nie trzeba uzupełniać równie często jak oleju napędowego. Oczywiście jego wykorzystanie zależy od typu silnika i stylu jazdy. Przewiduje się, że, że 1 – 1,5 litra wystarczy na pokonanie 1000 km samochodem osobowym. Zbiornik na Adblue w takich samochodach jest w stanie zmieścić kilkanaście litrów środka. Specjaliści proponują, aby co 10 000 km wlać 10 litrów tego płynu. Adblue nie jest wymagającym dodatkiem, mimo to posiada znaczący wpływ na ochronę środowiska, oraz oszczędności przy spalaniu oleju napędowego.